I morgen aften er det mange steder tradition at spise varme hveder.
Det hænder også jeg laver dem.
Her er min udgave som giver 12 hele hveder, i en ikke for stor udgave, eller 8 store.
- 25 gram smør
- 2 dl mælk
- 25 gram gær
- 1 tsk salt
- 1 tsk sukker
- 1 tsk frisk knuste kardemommefrø ( eller 1 tsk stødt kardemomme)
- 1 æg
- ca 450 gram mel
Smelt smørret ved svag varme i en gryde uden det begynder at brune.
Kom mælken i så snart smørret er smeltet, og lun det op til ca 35 grader.
Hæld blandingen i en skål/røremaskine og opløs gæren i det.
Tilsæt salt, sukker, stødt kardemomme og æg og ælt/ rør det til en ensartet masse.
Spæd op med melet, lidt af gangen, ælt videre til dejen lige slipper fingrene.
Dæk skålen til og lad det hæve 1 times tid.
Ælt så dejen igennem igen og rul det ud til en pølse, og skær den ud til 12 boller( de vejer ca 62 gram stykket)
Form dem til boller og pladser dem tæt ved siden af hinanden på bagepladen.
Lad dem hæve yderligere i ½ time.
Pensel dem med vand og sæt dem på grillen ved INDIREKTE varme i ca 15 minutter ved 200 grader
Stil dem på en bagerist og læg et viskestykke over dem til de er kølet af.
Flæk de afkølede hveder og rist dem på grillen ved 250 grader ved INDIREKTE varme, eller på en brødrister.
De smager også godt, uden at være ristet.
Lidt billeder:
Du kan sagtens bruge stødt kardemomme men jeg elsker smagen, så jeg foretrækker at morte dem selv


Pensel dem med vand og sæt dem på grillen ved INDIREKTE varme i ca 15 minutter ved 200 grader


Stil dem på en bagerist og læg et viskestykke over dem til de er kølet af.

Flæk de afkølede hveder og rist dem på grillen ved 250 grader ved INDIREKTE varme, eller på en brødrister.
De smager også godt, uden at være ristet.P











