Tærtebunden passer til en tærteform på 24 cm.
Jeg har eksperimenteret med tærtebunde i en menneskealder, men denne er min foretrukne til grøntsagstærter:
100 gram sigtet speltmel
50 gram rugmel
1/4 tsk fint salt
75 gram koldt smør
1 æggeblomme
2 spsk koldt vand.
Har du lige nu kun hvede mel hjemme, så fortvivl ikke, så bruger du blot 150 gram af det i stedet
Efter jeg fik anskaffet mig en foodprocessor er det blevet dejlig nemt at lave tærtedej, men den kan også laves uden.
I foodprocessor:
Kom mel, salt og det kolde smør, som man lige har skåret ud i små stykker i maskinen og lad maskinen køre til smørret er smuldret i melet.
Sluk maskinen og tilsæt æggeblomme og vand, og start maskinen igen og kør til dejen har samlet sig.
______________________________________________________________________________
Æltet i hånden.
Kom mel, salt og det kolde smør, som man lige har skåret ud i små stykker i en skål.
Hak i smørret ind i melet med en kniv til blandingen ligner revet ost.
Kom så de øvrige ingredienser i, fortsæt med at røre i det med en ske, til det er næsten samlet.
Ælt det færdigt sammen med hænderne, men undgå at ælte for meget da dejen ikke må blive varm.
______________________________________________________________________________
Slå nu dejen lidt flad og stil den i køleskab ½-1 time:
Når du skal bruge dejen tages den ud af køleskabet og lægges på et stykke vitawrap og rulles ud til den har en tykkelse af ca ½ cm:
( læg evt vitawrap oven på dejen også hvis din kage rulle har tendens til at hænge i dejen)

Så tager du vitawrappen, som dejen ligger på og placerer dejen i en smurt tærteform, med plastiksiden øverst.
Nu er det nemt at fjerne vitawrappen, og dejen er ikke gået i stykker under transporten
(Du skal selvfølgelig lige fjerne evt vitawrap, det ligger oven på dejen, før du flytter dejen over i tærtefadet)
Prik en omgang huller i dejen med en gaffel og sæt den i grillen ved 220 grader i 10 minutter.
Et lille tip:
For at sikre at tærten ikke krymper, mens den forbager kommer jeg stanniol eller bagepapir oven på tærtebunden, og fylder op med hvad jeg har det kan være tørrede bønner eller ris
Nu er den klar til at blive forbagt
Og så er den klar til at blive fyldt:

Man kan fylde den med hvad man har lyst til.
Det kunne være blomkål, broccoli, løg, porre osv.
Her blev det med porre



