Siden jeg for år tilbage, fandt en opskrift på saltindbagt torsk, lavet af Olsen den skaldede kok, ja så har jeg været vild med, at lave hele fisk på den måde.
Du kan læse mere om saltindbagt torsk her
Idag var det så en hel havbars jeg ville have på grillen.
Og når jeg laver hele fisk bruger jeg altid min PK 57 grill
Den kan du se lidt om her:
Men sådan ser min ud efter 4 år ….total uopslidelig 🙂


Nok om den, nu til maden
Først blev havbarsens finner klippet af, …dem de har på ryggen er sindsyg skarpe ….så er du advaret.
Så blev skæl skrabet af med fingrene og 4 snit blev lagt i hver side

og bugen og de 4 ridser, blev fyldt med timian kviste og estragon, og så fik bugen, da også lidt salt,
For der, når salten fra dejen jo ikke ind.

Saltdejen blev lavet
500 gram groft salt
500 gram mel
Samt vand så det lige kunne samles til en sammenhængende dej.
Kom du til at hælde en anelse for meget vand i, så suppler med yderligere mel. 
Jeg banker dejen ud på et stykke witawrap og ligger derefter fisken oven på 
Jeg vælger nogen gange, at krydre hele fisk yderligere, ved at ligge lidt krydderurter under og over den hele fisk 
Så skal den pakkes godt ind.
Sørg for at lukke alle evt huller, inden den kommer på grill eller bål.
Den nemmeste måde, at sikre sig at dejen ikke sprækker, på vej på bål eller grill, er ved at ligge den på et stykke staniol, oven på et bræt, og så trække staniolen ind på grill eller bål. Husk at tage handsker på, før du gør det. 
læg evt et nyt stykke staniol oven på dejen, når du skal vende den.
Så kan du samtidig fjerne, det stykke staniol, der lå på den anden side, og som du kan se, så skal den nok få striber og blive sort alligevel. Påregn ca 15 minutter pr side på grillen

når det er tid at tage den af, så læg den igen på et bræt af træ, så du ikke risikere, at brænde dig.
Inde i køkkenet skærer du hul, ca hvor hovedet er.
Nogle gange kan saltdejen være helt sort og meget hård, så pas på med kniven, når du skal åbne dejen

Alt saltdejen skal kasseres, det kan ikke spises.
Sådan så min fisk ud, efter hovedet var taget af.

Jeg havde valgte, at starte min gaskuglegrill op på direkte varme, og lave en pastaret med grønt til, mens fisken lå på grillen.

tallerkenen ser måske ikke så køn ud, men det smagte pragtfuldt 














Det har aldrig været en havbars det der