Grill Amok.dk

Cassata gelato

Dette er opskift på en siciliansk is
Italiensk gelato minder meget om perfait is.

I forhold til de is jeg tidligere har beskrevet her er denne is lidt mere tidskrævende og en anelse sværere at lave . Der går mindst 8 timer fra man starter på at lave isen til den kan serveres, hvis du har ismaskine …….. ellers tager noget længere at lave

Du skal bruge disse ingredienser
banan_JPG-for-web-normalOg en ildfastskål på 1 1/4 l eller små skåle, der kan tåle at komme i fryseren.
Jeg fandt på et tidspunkt disse i fakta til en 10 stykket (de har en diameter på ca 10,5 cm):
DSC_0045Skal skålene fyldes helt op passer mængden til 4 skåle, men du kan 3/4 fylde dem og strække portionen til 6 portioner.
Ingredienser:

6 dl mælk
5 æggeblommer (pasteuriserede … hvis du ikke er 100% sikker på dine æg er samonellafri)
1 3/4 dl flormelis + en ekstra spsk til fyldet i midten
evt fintreven skal af en citron
1½ dl piskefløde
2 spsk hakket sukat
2 spsk hakket røde cocktailbær
1 spsk usaltede afskallede hakket pistace.
Start med at sætte skål eller skåle i fryseren.
Hæld mælken op i en tykbundet gryde og bring den lige knap i kog.
DSC_0050Tag gryden af varmen.
kom æg og flormelis i en stor skål op pisk det sejt og lyst med en el-mikser
Rør nu langsomt den varme mælk i med en træske
DSC_0048 DSC_0051
Nu rengøres gryden, og blandingen hældes tilbage i gryden, og varmes igennem ved svag varme i 10- 15 minutter, hvor du konstant rører i gryden.
DSC_0054
Man skal røre til cremen er tyk nok til at hænge fast på bagsiden af en ske.
Men man skal samtidig også passe på ikke at varme det for meget igennem for så skiller det.
Nu tages gryden af og evt revet citronskal røres i.
Så skal cremen køle mindst en times tid.
Rør i den med jævne mellemrum, så den ikke trækker skind.
Når den er helt “kold” (stuetemperatur) kommes den i ismaskinen
______________________________________________________________________________
Uden Ismaskine:
– Stil cremen i fryseren i en skål uden låg (ikke den skål, du allerede har sat i fryseren) i 1-2 timer, eller til den begynder at sætte sig langs siderne.
Kom nu cremen over i en skål og pisk den igennem med en gaffel , eller blend den i foodprocessoren til den er glat.
Stil den i fryseren i 2-3 timer eller til den er helt frossen.
Tag den ud og rør den endnu engang i gennem til den er glat
______________________________________________________________________________
DSC_0056
Så tages den kolde skål / skåle i fryseren ud og isen fordeles i skålen/skålene.
Du beklæder bund og sider med denne ismasse med en ske så der dannes et hulrum i midten
Jeg håber du kan se, hvad jeg mener, for det er måske ikke så tydeligt, at se på billedet, som jeg havde håbet.
DSC_0057
DSC_0058

frys isen endnu 1 time eller til den er frosen.
Imens denne nu fryser igen skal fyldet laves.
Pisk flødeskummet til små toppe.
Sigt den sidste spsk flormelis
vend sukat – cocktailbær og pistace i
Kom fyldet i den /de nu frosne is skåle og glat det ud så pænt, som muligt
DSC_0061 DSC_0062
Nu skal isen igen i fryseren i ca 4 timer, eller til den er frossen
Tag isen ud ca ½ time før den skal serveres og stil den med bunden i vejret på et fad / tallerkener.

Hvis isen ikke har sluppet skål/ skåle ved serveringen, kan man holde skål/ skåle nogle sekunder under den varme hane… men pas på, den ikke pludselig havner i vasken.
DSC_0085

Velbekomme

Giv en anmeldelse

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

1 2 3 4 5

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.