Igår var min nye surdej klar.
Ja jeg ved ikke hvad det er med mig og surdej.
Jeg prøver og prøver og alligevel dør min surdej på et tidspunkt.
Så op på hesten igen.
Denne gang valgte jeg at prøve denne surdej
Og lave disse rugbrød
Men jeg havde ikke lige noget sigtemel, og ja selv om jeg bare kunne starte melkværnen snød jeg og købte et par poser i Kvickly Xtra, da jeg opdagede de havde 1 kg`s poser til 7 kr pakken.
Jeg kom også en tur forbi Lidl og nappede en færdigblandet mel til ciabattabrød med i indkøbskurven.
Hjemme igen blev rugbrødsdejen startet op, og sat til hævning.
Og så kunne ventetiden jo bruges på, at lege lidt med melet fra Lidl.
Jeg brugte ½ pose mel og blandede det efter forskriften …………………. kom dog lige en anelse mere vand i og en god portion hørfrø i også.
Da dejen var hævet blev den delt i 11 boller af ca 80 gram stykket og fik igen lov at hæve ½ time.
Og så kom de i ovnen.
Da de var bagt satte jeg dem til afkøling på køkkenbordet midt i køkkenet.
Og gik derefter en tur ned i stalden for at hjælpe min mand med noget.
Da jeg kom op i stuen gik Laban rundt med noget i munden, og da jeg ville have ham til at aflevere, slugte han det han gik med.
Jeg tænkte ikke nærmere over det, før han efter en hurtig tur ud i køkkenet, kom tilbage med en bolle i munden 🙁
Den bolle fik jeg så vristet fra ham………………….. for at konstaterer, at det så var den 5. bolle han lige havde forsøgt, at snuppe fra køkkenbordet 😀
Så her er et billede af det sidste 6 hele boller

Og jeg forstår ham nu godt for de er blevet gode

Lidt senere skulle rugbrødet ud af ovnen, og jeg så at “køkkenskriveren” igen havde indfundet sig

Så for at undgå mere brød forsvandt i Labans store gab

Blev rugbrødet placeret oven på komfuret …….. der tør han endnu ikke hoppe op 😉

Og sørme om det ikke lå der endnu til morgen 😀


Nu har jeg så lavet en aftale med Felix hankat om at han sidder standby på køkkenbordet fremadrettet


Ellers må vi måske overveje, at få en dør i til køkkenet, et par mdr 😉
Jow jow han har vist fået sit rette navn ham Laban
Forsat god mandag derude













Ha ha! Sådan en hund kender jeg også. Det ser rigtig godt ud, dit bagværk – både boller og rugbrød. Måske jeg skulle se at komme igang igen.
Bente mange kender vist sådan en hunni 🙂
Tak for din kommentar
Ja jeg har som jeg skrev ofte bøvl med surdej, men hver gang jeg får startet en ny op er jeg sikker på at nu kører det.
Og jeg er sikker på det også gør det denne gang 🙂
Du må se at komme igang 🙂
Efterår og bagværk er lige som hånd i handske 🙂
God arbejdslyst
Ih altså den Laban :). Ja, jeg har selv været i bagemode i dag. Det blev til nogle burgerboller efter Fred’s skønne opskrift og så et par klippede bløddejsstænger. Tror dog jeg gik lidt over gevind hvad fyldet angik, men de smager sa… øh, sørme godt.
Køb et børnegitter til at sætte i, i stedet for en dør, det er billigere.
Bollerne og brødene ser ellers lækre ud.
Dejligt at høre Åse 🙂
Ja efterår og bagværk er lige sagen.
Den opskrift på burgerboller er super god, og ligger også i mit arkiv med brød og kager, for Frederik har givet grønt lys for den ligger her også.
Jeg har aldrig prøvet at klippe i bløddej, men det skal da prøves, og fyld …..ja det kan man da aldrig få for meget af 😉
Vi har skam et børnegitter, det pillede vi af for en uge siden,men det kommer nu nok op igen en af dagene.
Endnu er hans “tyveritendens” gået godt, dog troede jeg det gik gruelig galt idag da jeg havde lagt mine briller fra mig på bordet, men han slap dem omgående jeg for op af sofaen, så der må han have vist, at mor blev tossi hvis han ikke omgående aflevere dem …….eller også smagte de ikke godt.
Men rart at vide det kun er en fase på et par måneder …………….håber jeg 🙂