I det store udland er græskar meget mere brugt end her i Danmark.
Indtil ca 1980`erne var formålet med at dyrke græskar næsten kun at bruge dem til syltede græskar.
Nu er der kommet lidt mere interesse om dem efter hokaido og butternut græskarrene dukkede op i butikkerne, og vi danskere blev klar over man kan bruge dem til suppe og i bagværk og i eks gryderetter.
Nu er det igen græskar tid 🙂
Og især halloween græskarene står i store kasser uden for supermarkederne.
Men jeg har nu i år fundet et alm dansk græskar.
Mine opskrifter kan dog bruges af alle græskartyper.

Denne bamse tør jeg slet ikke gætte vægten på, men tungt og stort var det nu.

I år har jeg brugt det meste af græskarret i det søde køkken.
De skønne græskarkerner er blevet til lækker slik der snart er spist

Opskriften fandt jeg her
Og den opskrift er bare rigtig god 😛
I skrivende stund er jeg igang med at lave lidt jule slik af 2½ kilo ren gjort græskar.
Men den opskift/ ide må du vente en lille uge på, at finde i kataloget.
Det er nemlig den del af græskarret, der tager længst tid at lave 😀
Til gengæld har jeg lagt opskrift op på græskarpuré, som kan bruges til lækre kager og til at lave suppe med, og garanteret også andre ting.
Den finder du her
Der er også blevet lavet lidt kage med noget af puréen den opskrift finder du her

Desuden blev jeg enig med mig selv om, at i år vil jeg nedbringe madspildet i græskarret, og har frosset noget af den trævlede del af græskarret ned, altså den del, man normalt smider ud.
Men min tid er lidt presset pt …….også derfor, der ikke kommer så mange indlæg for tiden …….. så den del af eksperimentet, bliver først afprøvet, når jeg kan se jeg en rolig periode, i min kalender.
Fortsat god søndag 🙂
Ps at arbejde med et stort græskar, giver en del rod i ens køkken 😀






