Grill Amok.dk

DM i grill 2013 oplevet af en folkedommer.

Ja så skriver jeg mit 1. blogindlæg i min nye blog.

Jeg er endnu ikke færdig med at flytte mine menuer eller ideer til menuer over i denne nye udgave af min hjemmeside, men der er da flyttet 150 af dem ind i opskriftsamlingen og resten ligger der inden udgangen af juli, så jeg vælger at poste mine kommende blogindlæg her istedet for i den gamle.

Nok om det.

I foråret opdagede jeg at der blev søgt efter folkedommere til DM i Grill 2013.

Og jeg tænkte …..jeg prøver at ansøge om at komme i betragtning. Og sørme så, jeg fik chancen for at deltage.

Jeg har jo i de senere år været afsted til DM i Grill som publikum og for at hilse på alle de grillkonkurrenter jeg kender.

Søndag stod jeg tidligt op og drog afsted mod det smukke Fyn, hvor årets DM skulle foregå i Svendborg.

Det tog lidt over 2 timer at komme derned. Turen gik glat sådan en tidlig søndag morgen, og mens de skønneste navne på byer passerede, nærmede jeg mig Svendborg.

I selve Svendborg var det ikke svært at finde ud af hvor DM blev afhold …………..til gengæld var det liiidt svært, at finde en parkeringsplads for sådan en midtjyde.
Så på et tidspunkt lå bilen og trillede rundt i gågaden, UPS … men folk tog det nu meget pænt, og så fandt jeg endelig en parkeringsplads.

Fremme ved området for DM, fik jeg et bånd om armen og et skilt jeg skulle have om halsen, så man kunne se hvor jeg hørte til.

DSC_0018Og så var det ind i teltet 1010914_10201576742084488_1682972411_nI teltet blev vi budt velkommen af Kim Schultz, og da alle der skulle have lidt dommer træning var mødt ind, gav Kim os folkedommere et kursus i, hvad vi skulle fokusere på, når retterne strømmede ind.
DSC_0003 DSC_0006 DSC_0007 DSC_0008

Vi fik udleveret vand, og måtte drikke alt det kaffe vi orkede, og det var da lige noget jeg kunne bruge, oven på den lange tur.

Efter Kims træning af os folkedommere, var der tid til en strække ben pause, inden det gik løs.

Men der var stuvende fyldt alle vegne, så jeg holdt mig tæt til dommer teltet.
Og som dommer, må man ikke gå ind, hvor de konkurrerende grillhold holdt til, før efter sidste pointafgivelse, så flere af mine grill venner kunne ikke forstå, hvor jeg var henne, da de jo havde læst via FB, at jeg var taget derned.
Men de fik de så forklaringen på, da jeg tittede ind, efter sidste ret var smagt, vurderet og bedømt.

Der var ialt 4 faguddannede dommere, som skulle bedømme samtlige holds indleverede retter i alle kategorier, og  24 folkedommere, der hver skulle bedømme 4 af de indleverede retter i hver kategori.

I år var der 23 hold, der var stillet op, så undervejs skiftede folkedommerne til at have henholdsvis 3 og 4 indleverede retter til vurdering.

Under vejs blev jeg og de 3 jeg sad til bords sammen med, præsenteret for disse retter

Smagen af Fyn

Her var listen over råvarer de forskellige hold havde at lege med
DSC_0012

Og her er hvad der var i de bokse vi 4 fik udleveret.
Og som tidligere skrevet, var 23 deltagende hold. Så i første konkurrence fik vi 3 bokse udleveret, og her ser du hvor forskelligt de 3 hold havde valgt at præsentere sig.

DSC_0013

DSC_0014

DSC_0015

Næste ret var:

Oksespidsbryst.

Her ser du de 4 æsker vi fik på bordet
DSC_0016  DSC_0017

DSC_0018

DSC_0019 

Næste konkurrence var frivillig og talte ikke med i den endelige sammentælling af point til hvem der var året vinder i DM i grill 2013.
Og ikke alle hold havde stillet op i den konkurrence så vi fik 3 bokse udleveret.
Emnet var

Brød.

Kriteriet var, at det skulle kunne bruges til at ligge en skive ost på.

Her er indholdet i vores 3 bokse:
DSC_0020

DSC_0021

DSC_0022

Sidste konkurrence var

Nakkefilet af svinekød

Og så gik der PP i den.

Her er vores 4 bokseDSC_0024

DSC_0025

DSC_0026

DSC_0027

Hold da op jeg var mæt, efter den omgang mad bedømmelse.
Og godt der var vandt til lige, at skylle munden med, mellem indtagelsen af de forskellige bokses lære indhold.

Efter vi havde afgivet vores tal til alle de skønne retter, var det slut.

Og sørme om vi ikke, som tak fik lidt gaver med hjem

For det først, fik vi lov at tage det kaffe krus vi havde drukket af, med hjem
DSC_0017

Så fik vi også dette spændende sæt med røgsmuld, som jeg glæder mig til at prøve af i løbet af sommeren
DSC_0006 

DSC_0008 

Og lidt pynt til have bordet blev der også
DSC_0015 

DSC_0016

Efter at have sagt “farvel” i dommerteltet var det endelig tid at kikke ind til grillholdene.

Det kommer der en lille film om en af dagen.
Men her er en kort en om hvordan det så ud inde i teltet hvor jeg hyggede mig hele formiddagen og det halve af eftermiddagen.
Filmen er ultra kort …..for jeg havde godt nok ikke tid til at filme så meget ………..der skulle jo spises.

Og her er lige et billede af det hold der vandt titlen som DM i grill

Team JHD BBQ

Stort tillykke med resultatet.
DSC_0049

4 anmeldelser

  1. Hej Jette.
    Tillykke med din nye hjemmeside 🙂

    Og tak for et godt blogindlæg – sjovt at se DM fra den side af skranken også.

    Nu mangler du kun selv at deltage i DM. Du har været fast publikummer et par år, nu dommer – så nu er tiden vel moden til, at du træder ind under den grønne teltdug – måske næste år?

    God dag til dig.
    bedste hilsner
    Trine

    • Hej Trine
      Takker for din søde kommentar
      Lige det med at deltage i konkurrencer er så ikke mig.
      Det gik grueligt galt da jeg var så letsindig at sige ja til at deltage i danmarks bedste livret som kommer i løbet af september på tv2 fri.
      Så nej konkurrence menneske er jeg ikke.
      Men så kan jeg så meget andet

  2. Åse Pedersen

    Superfin lille gennemgang af din dag på Fyn. Gad altså godt at have været der selv, men logistikken er ikke altid nem at få til at gå op. Må se om ikke det kan lykkes næste år.

    • Tusind tak for din søde kommentar Åse
      Jeg er sikker på jeg skal prøve det igen næste år.
      Det var vildt spændende at sidde med på den anden side og se og smage de flotte kreationer der blev serveret for næsen af en.
      Måske vi kan arrangere det, så vi eks kører sammen herfra.
      Det ville da være dejligt, at have en og følges med.
      Bedste hilsner
      Jette

Giv en anmeldelse

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

1 2 3 4 5

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.