Til 2 personer
Ca 400 gram godt fedtmarmoreret oksekød blev skåret op i 4 skiver og lagt i en marinade af
1½ spsk shawamakrydderi
4 dl græsk yoghurt
en sjat oliven olie
en sjat æblecider eddike
Det hele blev rørt sammen, og kødet blev lagt i marinaden , – jeg masserer gerne marinaden ind i kødet med begge hænder.
Det giver selvfølgelig nogle “sjove” hænder, men vand kan klare meget.
Jeg har i hvertfald erfaret, at kødet tager bedre imod marinaden, når jeg gør det på den måde.
Idag hentede jeg kødet fra køleskabet ved 13 tiden,
De 4 skiver kød blev delt i mindre stykker
Først ligger man de små stykker på
og så de større og se hvor jævnt det ligger
Der blev gjort en drypbakke klar, med en mørk øl
Dette er en mørk øl, der smager hen ad den danske “nisse øl”, dog en anelse mindre sød, men også med mindre smag, men ok, som dampbad til et kødspid, men du kan også sagtens nøjes med at komme ½ l vand i fadet.
Grillen blev sat til 125 grader og spidet blev pladseret på indirekte
og en chili, af mine red and black blev pladseret i toppen, men man kan også undlade noget i toppen
Efter 4½ time blev temperaturen øget i grillen til 155- 160 grader.
Efter yderligere 45 minutter var kødet nået til den ønskede temperatur på 76 grader:
Så efter 5 timer og 15 minutter, så den sådan ud
Idag blev kødet puttet i en pitabolle sammen med denne Salatblanding
-blomme tomater skåret i tern
-agurk skåret i tern
-peberfrugt skåret i tern
-basilikum revet i små stykker
-en portion kogte ris
blev blandet sammen
En spsk af din ynglings relish,eller en dressing du er vild med kommes i skålen med grøntsagerne
Nu var vi klar til at at fylde pita bollerne
Velbekomme





























